Kaip tinkamai keisti mažųjų elgesį?

Šeimoje atsiradus mažyliui kyla klausimų į kuriuos nepaprasta rasti atsakymų: kaip vaikutį auklėti ir kaip elgtis, kai jis elgiasi netinkamai? Apie tai, ką savo nepaklusnumu bando pasakyti mažieji, kaip su tuo tinkamai kovoti ir kaip auklėti savo atžalas, pasakoja vaikų psichologė Milda Karklytė.

 vaikas-pyksta-68274778Labai dažnai tėvai susiduria su mažų vaikų neklusnumu, prieštaravimais, agresija, pykčiu ir pan. Koks vaiko amžius tinkamiausias pradėti taikyti elgesio korekcijas?

Nėra amžiaus ribų, kuomet reikėtų pradėti mokyti vaikučius tinkamai elgtis. Kai pastebime netinkamą vaiko elgesį tuomet savo atgaliniu ryšiu vertėtų pradėti mokyti vaiką. Kuo anksčiau tai pradėsime daryti, tuo greičiau vaikas įsisavins tinkamo elgesio modelius.

Kokios yra pagrindinės vaikų netinkamo elgesio priežastys ir kokie pagrindiniai faktoriai jas nulemia?

Vaikai visuomet nori mums kažką pasakyti savo netinkamu elgesiu. Ir mūsų, kaip tėvų pareiga suprasti žinutę, kurią mums siunčia vaikas. Suprasti jį, nuraminti ir išmokyti tinkamai būdais gauti tai, ko jis trokšta.

Dažniausiai pasitaikančios priežastys – trūkstamo dėmesio siekimas, noras save įtvirtinti, parodyti, kad jis yra pakankamai svarbus, stiprus ir galingas, taip pat dažnai vaikučiai netinkamu elgesiu nori išsireikalauti savo trokštamų daiktų.

Ar netinkamas elgesys, temperamentas, principai gali būti genetiškai paveldimi?

Temperamentas būna paveldimas, tačiau netinkamas elgesys, principai būna išmokti augant. Dažniausiai vaikučiai mokosi stebėdami aplinką – matydami kaip aplinkiniai reaguoja į jų netinkamą elgesį, ar gali šiais būdais pasiekti savo tikslų. Jei vaikas netinkamu būdu pasiekia savo tikslus – jis nesąmoningai supranta, jog tai yra tinkamiausiais būdas veikti.
Principai taip pat dažnai būna išmokti kopijuojant tėvų elgesį

Kaip atpažinti vaiką, kurio elgesys yra netinkamas?

Stebėdami ir bendraudami su vaikučiais mes paprastai patys tą pastebime. Ir kiekvieno vaiko netinkamas elgesys gali skirtingai pasireikšti – vienas vaikas gali būti labai neklusnus, kitas pratrūkti pykčiu, dar kiti nuolat triukšmauti, mušti kitus, atsikalbinėti ir pan. Kai kurie vaikai gali turėti vieną netinkamą elgesio aspektą, kiti – kelis.

Kokiose situacijose vaiką būtina sustabdyti ir sudrausminti, o kokias situacijas galima būtų toleruoti?

Į šį klausimą labai sunku atsakyti apibendrintai, tai priklauso nuo konkrečios situacijos. Mokant vaiką tinkamo elgesio, labai svarbu ne riboti ar sukaustyti jį, tačiau padėti jam įgyti savybes, kurios bus svarbios jo ateinančiame gyvenime.

Ar mama gali pasikliauti savo intuicija, vertindama, kas yra netinkamas vaiko elgesys, ar vis tik reikėtų paisyti tų normų, kurias rekomenduoja specialistai?

Manau kaip ir visame kame svarbu balansas. Mama tai tas žmogus, kuris tikrai geriausiai žino ir pažįsta savo vaiką, tad atsisakyti savo intuicijos nebūtų gerai. Tačiau yra ir kita medalio pusė, neretai mamos iš didelės meilės vaikui nepastebi galimų problemų, kurios gali įtakoti vaiko gyvenimą ateityje, nuolaidžiauja vaikui, jį palepina. Tad vėliau pastebėtas problemas būna daug sunkiau koreguoti, neretai nutinka taip, kad ir vaikas dėl išmoktų netinkamų elgesio modelių jaučiasi nelaimingas. Todėl manau, jog profesionalus specialistas visuomet atsižvelgs į mamos intuiciją, jos pastebėjimus bei suderinus su savo pastebėjimais pateiks rekomendacijas.

Kokiais būdais skatinti vaiką gerai elgtis?

Pastebėjus kokių tikslų vaikas siekia savo netinkamu elgesiu, svarbu to nesuteikti, kai vaikas elgiasi netinkamai, tačiau duoti tai, kai vaikas elgiasi gerai. Pavyzdžiui, jei vaikas siekia dėmesio ašaromis, atsikalbinėjimu – nekreipti dėmesio, kai jis taip elgiasi, tačiau kai vaikas elgiasi gerai, jį stipriai ir emocingai pagirti. Taip jis išmoks tinkamu būdu pasiekti savo tikslų bei atsisakys netinkamo elgesio modelių.

Taip pat efektyvus vaiko skatinimas – elgesio lentelė. Su vaiku susitariama, ką jis gaus surinkus atitinkamą kiekį žvaigždučių (kiekis priklauso nuo netinkamo elgesio intensyvumo, vaiko amžiaus ir jo turimos kantrybės stengtis nenuleidus rankų). Tuomet kiekvieną sykį vaikui pasielgus tinkamai, jis apdovanojamas žvaigžde. Surinkus reikiama žvaigždučių kiekį, vaikas gauna sutartą prizą. Tuomet vėl iš naujo susitariame ir renkame naujas žvaigždes. Jei vaikas reikiamų žvaigždžių nesurenka – jis sutarto prizo negauna. Labai svarbu, kad mes laikytumėmės susitarimų (nepamirštume apdovanoti vaiko) ir nenuolaidžiautume vaikui (neapdovanotume, jei vaikas nesielgė tinkamai) – taip ugdysis vaiko atsakomybė ir supratimas, jog jo paties elgesys įtakoja būsimas pasekmes. Jei vaikas gaus prizą ir nesilaikydamas mūsų susitarimo – sunkiai tikėtina, jog susiformuos tinkamas vaiko elgesys. Taip pat svarbu, jog tai, ką vaikas gauna kaip prizą, už nieką kito to negautų. Priešingu atveju, vaikas nesupras, kodėl jis turėtų stengtis jei ir taip gali gauti.

Taikant šią elgesio lentelę, formuojasi vaiko tinkamo elgesio įpročiai, ugdosi atsakomybė, pozityvus savo elgesio pasekmių supratimas.

Kaip formuojasi vaiko charakteris, kuomet jo elgesys vaikystėje buvo koreguojamas ir charakteris vaiko, kuriam buvo leidžiama elgtis kaip tik jis nori?

Vaikui labai svarbu žinoti ribas. Taip jis jaučiasi saugesnis. Tad visų pirma, vaikas, kurio elgesys yra ugdomas, jaučiasi saugesnis, pasaulis jam atrodo aiškus ir patikimas.
Taip pat, tinkamas ugdymas padeda vaikui lengviau prisitaikyti aplinkoje, jaustis laimingu, kurti darnius ir laimingus santykius, tinkamai siekti savo tikslų. Priešingu atveju, vaikui gali pritrūkti gebėjimo tai padaryti.

Kaip tinkamai reaguoti į agresyvų vaiko elgesį?

Vaiko agresija – tai žinutė suaugusiems, kad kažkas skausmingo vyksta jo gyvenime. Žinoma agresiją reikia stabdyti, bet svarbiausia aiškintis, kodėl vaikas taip elgiasi. Patiems tėvams tai gali būti sunku padaryti, kadangi pats vaikas dažnai dar sąmoningai nesupranta savo elgesio priežasčių. Todėl jei pastebite, jog vaikas agresyvus, reikėtų kuo anksčiau užkirsti tam kelią kreipiantis į specialistus. Išsiaiškinus priežastis ir jas panaikinus, agresyvus elgesys turėtų išnykti.

Susidūrus su agresyviu vaiko elgesiu, reikia jį sustabdyti ir vaikui nurimus pakalbėti apie tai kas įvyko, pasakyti, jog taip elgtis negalima ir pasiūlyti alternatyvą, kaip galėtų kitą kartą pasielgti tokioje situacijoje.

Kaip keičiasi vaiko elgesys, jei tėvai jį auklėja barimu, fizinėmis bausmėmis ir įvairiais draudimais?

Moksliniais tyrimais įrodyta, jog pozityvus auklėjimas duoda daug geresnių rezultatų.
Fizinės bausmės, barimas ir įvairūs draudimai neduoda norimų pasekmių. Tikroji drausmė yra ta, kuri atsiranda iš savo veiksmų pasekmių supratimo, atsakingumo jausmo.

Barimų dažnai vaikai neklauso. Dažnai netgi priešingai – tai dar labiau paskatina vaiko neigiamą elgesį. Draudimų taip pat dažnai neklauso, ypatingai, kai tėvų nėra šalia, taip pat tai sukuria įvairias psichologines problemas, atšaldo santykius su tėvais. Fizinės bausmės ne tik neatneša pageidaujamų rezultatų – tyrimai rodo, kad nors vaikas dažniausiai paklūsta tėvų reikalavimams iškart po fizinės bausmės, kitą kartą panašioje situacijoje dažniausiai vėl elgiasi netinkamai, o vienintelis būdas sutramdyti vaiką būna dar sunkesnė bausmė; kai nebelieka bausmės pavojaus (pavyzdžiui, kai tėvai nemato), vaiko elgesys vėl gali būti netinkamas – bet ir žaloja vaiko psichiką.

Kaip auklėti vaiką, kuris muša, kandžioja ar spardo kitus vaikus?

Visų pirma reikia išsiaiškinti, kodėl vaikas taip daro, ką gi jis tuo mums nori pasakyti?
Mušimas, spardymas ir kandžiojimas tai vaiko jausmų išraiška, reikėtų išsiaiškinti, kas sukelia tokius jausmus bei dirbti su jais.

Kokios tėvų klaidos dar labiau sustiprina netinkamą vaikų elgesį?

Labai dažnai vaikai elgiasi netinkamai, kuomet jiems trūksta šeimoje dėmesio, jiems suprantamo patvirtinimo, kad jie yra svarbūs ir galingi. Tad tėvai nerasdami laiko skirti savo vaikams dėmesio, patvirtinimo, kad jie yra svarbūs, beveik garantuoja, jog vaikas turės elgesio problemų.

Kitas aspektas į kurį reikėtų atkreipti dėmesį – vaikas, kuriam nėra aiškiai nubrėžtos ribos ir nustatytos taisyklės, greičiausiai elgsis netinkamai.

Taip pat svarbu būti stipresniu, atkaklesniu už vaiką, nenusileisti jam, kai šis netinkamu elgesiu siekia savo tikslų. Jei mes bent retkarčiais nusileisime, vaikas pajus, kad tokiu būdu gali pasiekti ko nori, tad netinkamas elgesys tik stiprės. Tačiau labai svarbu pastebėti, kai vaikas elgiasi gerai, jį pagirti apdovanoti jo norimu dėmesiu, daiktu ar skanėstu. Neretai tėvai nepastebi gero vaikų elgesio, tai laiko lyg savaime suprantamu, tai gali dar labiau sustiprinti netinkamą vaiko elgesį.

Kaip tėvams suprasti, ko jų vaikas siekia netinkamu savo elgesiu?

Stebėkite kokiose situacijose prasideda netinkamas vaiko elgesys, kas jam padeda nurimti. Taip pat stebėkite vaiko pasaulį, kokius skaudulius jis gali turėti. Kartais tėvams gali būti sunku suprasti susipynusias netinkamo vaiko elgesio priežastys, tuomet gali padėti specialistai.

Kaip tinkamai pateikti vaikui gero elgesio taisykles?

Svarbu kurti taisykles kartu su vaiku. Jei vaikas dalyvaus taisyklių kūrime – jam smagiau bus jų laikytis, nes liks mažiau priežasčių priešintis. Geriausia surašykite taisykles ant lapo, kad vaikas galėtų kiekvieną dieną jas matyti. Jei vaikui sunkiai sekasi laikytis taisyklių – naudokite elgesio lentelę. Kitas svarbus akcentas – taisykles formuluokite teiginiais, venkite draudimų ir žodžių su „ne“.

Kokius jausmus dažniausiai patiria tėvai, susidūrę su netinkamu vaikų elgesiu?

Neretai tėvai netenka kantrybės, jaučiasi pavargę, todėl ima bausti, barti vaikus arba nusileidžia ir suteikia tai, ko vaikas reikalauja netinkamu elgesiu. Tai dar labiau pastiprina netinkamą vaiko elgesį.

Taip pat tėvai neretai jaučiasi pasimetę, nežino kaip geriausia būtų pasielgti, jog suvaldytų netinkamą vaiko elgesį.

Ar teisingai elgiasi tėvai, skatindami vaiką gražiai elgtis, būti mandagiu ir pan., tačiau taip pat ragina duoti atgal, jei vaiką kažkas muša (darželyje ar mokykloje)?

Nereikėtų vaiko skatinti agresija atsakyti į agresiją. Reikėtų vaiką mokyti pasitraukti iš įvykio ir pasakyti apie tai suaugusiam žmogui.
.
Parengė: Aistė Sakalauskienė, žurnalas „Mamai ir vaikui“